Når man starter virksomhed, er det uendelig vigtigt at have tænkt sit koncept igennem. Hvad er formålet? Hvilke problemer løser mit produkt? Hvilket kundesegment tiltaler det? Hvordan vil jeg markedsføre det? Alt dette er noget man skal have tænkt igennem, når man gerne vil starte en virksomhed. Hvis man bare begynder, uden at have forholdt sig til noget af det, kan man ende med at bruge helt vildt mange penge og ressourcer på noget, som ikke giver noget egentlig resultat. Derfor bliver man nødt til at have tænkt alt dette igennem.

Ved nogle produkter giver svaret til nogle af spørgsmålene sig selv. For nogle produkter bliver skabt på baggrund af en problemstilling, hvori der allerede er et problem og også et umiddelbart kundesegment. Et eksempel herpå er et solcelletag.

 

Skabt som løsning til et problem

Solcelletag er skabt ud fra et problem. Udfordringen var, at man havde brug for energi, som ikke kom fra fossile brændstoffer. Der er nemlig en begrænsning på fossile brændstoffer, som gør, at vi en dag vil løbe tør for dem. Og jo tættere vi kommer på at løbe tør, des mere vil priserne for brændstoffet og dermed energien også stige. Derfor var man interesseret i er finde en energiform, som man ikke kommer til at løbe tør for. Heraf kommer begrebet ”vedvarende energi”. Vedvarende energi er eksempelvis sol- og vindenergi. Sol og vind er to ting, som vi ikke løber tør for, og derfor kan vi bruge dette til at skabe energi i langt længere tid end med fossile brændstoffer.

På baggrund af tanken om vedvarende energi udviklede man solceller. Solceller gjorde det muligt at skabe solenergi. Sidenhen har man både lavet solcellemarker, men flere danskere er nu begyndt at købe solcelletag til deres eget hjem. Det skyldes, at den enkelte borger er interesseret i at have så få udgifter som muligt. Ved at have et solcelletag, kan de dække en stor del af deres eget strømforbrug. Problemet var altså fossile brændstoffer og elpriser, og dertil blev løsningen, at man kunne få et solcelletag, så man har vedvarende energi og lave udgifter til el. Et solcelletag er altså en løsning på et problem. Dermed er man som virksomhed allerede nået langt, der produktet har en funktion og også et bredt kundesegment.

 

Markedsføring kommer efter

Efter man har fundet ud af, at et solcelletag er en løsning til et problem, og at der er en målgruppe for produktet, kan man begynde at forholde sig til, hvordan man vil markedsføre sit solcelletag. Det kræver igen, at man har målgruppen for øje. Men fordi interessen for produktet er der, handler det allermest om at eksponere målgruppen for muligheden for et solcelletag. Så skal kunderne nok komme af sig selv.