Mens traditionelle reklamemetoder er dyre og svære at måle, har små virksomheder aldrig haft bedre adgang til omkostningseffektive, sporbare markedsføringsværktøjer. Den bedste måde at markedsføre dit brand på er måske meget mere tilgængelig, end du tror.

Men hvordan ved du, hvor du skal starte, når der er så mange digitale værktøjer til rådighed?

1. Udarbejd en elevator pitch

Du bør markedsføre dig hele tiden – uanset hvor du er. Derfor har du brug for en overbevisende elevatorpitch.

Undersøgelser viser, at den gennemsnitlige opmærksomhedsspændvidde hos en voksen er på omkring seks til otte sekunder. Det er al den tid, du har til at fange nogens opmærksomhed.

Hvis det lykkes dig at engagere dem, har du kun lidt over et minut til virkelig at sælge dem dit produkt eller din tjenesteydelse. Invester tiden i at skabe en fantastisk elevator pitch. Investeringen vil give et stort udbytte i form af nye forretningsmuligheder.

2. Udnyt dit fællesskab

Du behøver ikke at tænke stort, når det kommer til din markedsføringsindsats. Tænk lokalt. Hvad sker der i dit lokalsamfund?

Sponsor et lokalt fodboldhold eller en 5 km velgørenhedstur/løbetur. Udskriv bogmærker og læg dem på det lokale bibliotek. Lær din ideelle kunde at kende, og tænk over, hvordan og hvor de bruger deres tid.

Søg derefter efter muligheder for at komme ud til din kunde med dit markedsføringsbudskab.

3. Samarbejd

Sammensæt en gruppe af synergetiske, ikke-konkurrerende virksomheder i dit område og aftal at krydspromovere.

Du kan bruge kuponer, flyveblade, gensidige weblinks, bundtede kampagner eller sociale medieplatforme. Ved at samarbejde med hinanden kan du udvide din kundebase, fordi du når ud til nye mennesker.

4. Netværk

Der er muligvis ikke nogen bedre måde at opbygge en forretning på end at komme ud, give hånd og lære folk at kende.

Netværk kræver en tidsmæssig indsats, og det giver ikke øjeblikkelig tilfredsstillelse, men et stærkt netværk er et af de største aktiver, som enhver forretningsperson kan have.

Har du ikke meget tid til overs, kan du med fordel overlade bogføringen til et digitalt bogholderi som Retio.dk, så du får mulighed for at prioritere.

5. Hold en tale

Mange mennesker hader at tale offentligt. Men der er mange organisationer, der leder efter kvalificerede, faglige eksperter, der kan holde foredrag for deres grupper.

Tag en dyb indånding og meld dig frivilligt. Du behøver ikke at være professionel, så længe de oplysninger, du deler, er nyttige for publikum. Og det positive er, at jo mere du gør det, jo nemmere bliver det. Desuden positionerer det dig som en troværdig autoritet inden for dit område.

6. Skab buzz

I dag kan en lille virksomhedsejer udrette meget uden at hyre et professionelt firma. Du kan svare på forespørgsler fra journalister, der leder efter idéer til historier og ressourcer. Nogle er små mediemuligheder, men andre er større medier, der også bruger denne service.