Nedenstående artikel indeholder sponsorerede links.

 

Klimavenlig øl

I kapløbet om at blive branchens mest klimavenlige virksomhed, eksperimenterer den britiske bryggerikoncern AB Inbev med at omlægge sine bryggerier til at køre på grøn brint. Første skridt er bryggeriet Magor i det sydlige Wales, der har som mål at eliminere sin årlige CO2-udledning på 15.500 tons. Koncernens mål er at derudover at få al sin elektricitet fra vedvarende energikilder allerede i 2025.

 

Knas i forsyningskæderne

Til gengæld er det opad bakke for AB Inbevs danske afdeling. Det seneste år har været præget af forsinkelser i forsyningskæderne, der har resulteret i til tider tomme lagre. Desværre ser problemerne ud til at fortsætte en rum tid endnu, så det bliver heller ikke let at holde balance i varelogistikken foreløbigt.

 

Coca-Cola chartrer tre skibe
Forsyningskæderne er ikke kun et problem for AB Inbev i Danmark. Coca-Cola er nu gået så langt som til selv at chartre tre tørlastskibe, der kan assistere med den nødvendige fragt, som de store fragtselskaber tilsyneladende ikke kan levere med samme stabilitet som normalt. Det er en løsning, Coca-Cola har brugt før, og i den nuværende situation er det nødvendigt, at tage alle midler i brug.

 

Havbrug kan redde regnskoven
Den israelske virksomhed Genesea har fundet en overraskende måde at bekæmpe afskovning på: de vil erstatte soyaprotein i landbruget med protein produceret af tang. Hermed mindskes behovet for store marker med soyabønner, der er skyld i de mange kvadratkilometer skov eller savanne, der årligt må lade livet. Med tangprotein skåner man den vilde natur på land, og udnytter i stedet den enorme ressource, havet udgør. Hvis Genesea har succes, kan det ikke vare længe, før den danske tangbranche følger efter, så hold godt øje med tangbranchen.

 

Bæredygtighed på de store festivaler
Det gav genlyd i hele den danske presse, da North Side i sidste uge meddelte, at deres madudbud vil blive plantebaseret i 2022. Men faktisk er de store festivaler ret langt fremme med den grønne omstilling. SmukFest i Skanderborg vil eksempelvis i 2022 have udfaset alle plasticsugerør til fordel for moderne bambussugerør, ligesom de er optagede af naturpleje i festivalskoven og muligheden for Grøn Camping under festivalen.

 

Café-latte-segmentet skal til lommerne
Kaffeprisen stiger. Ifølge det norske medie E24 er råkaffen dyrere nu, end den har været i 10 år. Fortsætter tendensen, vil det snart medføre prisstigninger for slutbrugeren – og så skal vi til lommerne, når vi skal have en caffe latte på den lokale kaffebar. Prisen på kaffesirup er også på himmelflugt. Direktøren for Starbucks Danmark, Michael Hald, mener dog, det er for tidligt at sige, om det vil gå så galt at forbrugerne bliver ramt. Meget kommer an på, hvordan det ser ud i december, siger han. For den kaffeglade forbruger lyder det, som en dårlig julekalender. Måske vil januar 2022 være det år, hvor mange ikke bare afholder sig fra alkohol, men også fra kaffe? Lad os vente og se. Måske bliver det alligevel jul i år.