Butikkerne i dag kæmper ikke længere om at have den bedste placering på hovedgaden i provinsen. Forbrugerne køber nemlig i langt højere grad end tidligere deres varer online. De bevæger sig ikke ned på hovedgaden, medmindre bedstemor er på besøg og gerne vil shoppe lidt.

Derfor må enhver butik med respekt for sig selv spørge: Hvordan får vi fat i onlineshopperne. Her er det første og klareste svar, at virksomheden skal have styr på sin SEO.

Søgemaskineoptimering hedder det sexede ord, som skal berige jer med en masse kunder. Hvordan det fungerer, kan du læse videre om her.

Hørt om SEO?

SEO er lige stort, vigtigt og i alle virksomheders daglige tale, som LEAN var i 90’erne. Der er det hippe, det nye og det, der skal hjælpe din virksomhed i det nye årtusinde.

Helt basalt handler det om at få din virksomhed til at ligge øverst, når kunderne søger på jeres varer.

Lad os sige, at en kunde leder efter en “billig bil”, “god tandlæge” eller “koncertbilletter”, så er det altså langt fra tilfældigt, hvilke resultater søgemaskinen giver. Søgemaskinen vil oftest være Google, da de fleste af os bruger Google til at søge online.

Her kommer den nødvendige hjælp til din hjemmeside så ind i billedet. For selvom SEO er forholdsvis simpelt, er det svært at mestre.

Først skal I som virksomhed finde ud af, hvad jeres kunder søger efter. Derefter skal I tilpasse disse søgeord på jeres hjemmeside, men også når andre henviser til jer. I skal have skabt et netværk og have skrevet tekster, som Google kan lide at læse.

Få SEO-hjælp

En hyppig fejl – der dog ikke sker så hyppigt længere – er, at man bare skriver “billig bil” så mange gange, man overhovedet kan komme til det. På den måde fylder søgeordet jo utrolig meget af teksten på hjemmesiden, hvad I jo må blive belønnet for.

Men nej. Google kan ligesom os læsere også blive irriteret over at læse en tekst, der så tydeligt er manipuleret. Derfor vælger Google faktisk at straffe skribenten her. Hjemmesiden kommer nemlig til at ligge helt i bunden, når der søges efter søgeordet.

Google er krævende. Google vil have, at du kun bruger søgeordet et bestemt antal gange.

Derudover er der flere faktorer, som spiller ind end blot mætning af ord. Siden skal også have en solidt netværk, være troværdig og gerne have gode anmeldelser.

Det hele kan ikke klares med ord, men meget kan. Endelig er der muligheden, at virksomheden blot køber annoncer af Google, som ligger i toppen, når der søges. Desværre er det også klart den dyreste løsning, da der her betales for hvert klik.

Se resultatet

Tilbage til hovedgadebilledet. For nej, det er ikke længere hovedgaden, der hiver penge ind i butikken. Det er derimod den digitale hovedgade. Og denne er der flere af.

Den mest populær vej til jeres webshop er gennem Google. En stor del af vores shopping starter ved at skrive søgeord ind i Googles søgefelt.

Men der er også alternativer til det. Det kunne være reklamer på sociale medier som Facebook, Instagram eller Snapchat.

Der begynder at komme mere og mere shopping på f.eks. Instagram. Modeeksperter henter i forvejen deres inspiration fra mediet, da det fungerer perfekt som modemagasin.

Desuden følger utrolig mange brugere flere virksomheder på de sociale medier. De kan derfor følge med i tilbud, nye sortimenter og meget mere. Man behøver ikke satse hele butikken på SEO. Hvis man har en anden ide til at nå ud til kunderne, kan den være lige så god.