Få hjælp til de ting i din virksomhed, som du ikke selv har hverken tiden eller kompetencerne til. Det er helt normalt, at virksomheder hyrer konsulenter ind til den type af opgaver, som de ikke selv har de fornødne kompetencer til eller viden til. Men hvad hvis det drejer sig om små virksomheder af soloselvstændige, hvor ejeren ikke har hverken tid eller kompetencer til den givne opgave?
Så er der heldigvis råd for dette også. For det første kan du som soloselvstændig selvfølgelig altid hyre en konsulent til de opgaver, som du ikke selv kan udføre. Men hvad så med at få mere tid i din virksomhed? Her kan du overveje at samarbejde med en virtuel assistent.
Dette er en freelancer, som ofte har en bred baggrund, men som også kan have nogle særlige specialer i forhold til sine kompetencer. En virtuel assistent kan nemlig ofte hjælpe virksomhedsejere med en hel masse ting, og også ofte på et højt plan.
Men hvad er det nu lige, at en virtuel assistent er?
Få hjælp af en virtuel assistent
En virtuel assistent er en person, som udfører sit arbejde for dig, der er soloselvstændig, som fjernarbejde. Vedkommende hjælper dig med den type af opgaver i din virksomhed, som du hverken selv har tiden eller kompetencerne til at udføre.
Traditionelt udfører en virtuel assistent sekretæropgaver så som at passe telefonen, besvare dine mails, tage referat fra møder og booke møder for dig. Der findes dog efterhånden mange forskellige former for virtuelle assistenter, og rollen som ’teknisk virtuel assistent’ betegner en person, der hjælper virksomhedsejerne med at få det tekniske setup i virksomheden til at fungere korrekt. Der er nemlig mange soloselvstændige, der frustreres over deres hjemmesider, deres nyhedsbrevsystem og deres online markedsføring.
Her ville den tekniske virtuelle assistent kunne tage over og hjælpe dig.
Hvad koster det at hyre en online freelancer?
Mange virtuelle assistenter er trænet arbejdskraft, særligt dem der har et teknisk fokus i deres ydelser og deres kompetencer. Det betyder også, at når du hyrer en virtuel assistent, så får du typisk en konsulent med kompetencer, som du ikke selv har.
Når det er sagt, så er der forskelle på ydelserne, som de forskellige virtuelle assistenter tilbyder. En virtuel assistent, som også er specialist og ekspert inden for eksempelvis online markedsføring, tager typisk mere i timen end en virtuel assistent, som ’blot’ besvarer dine mails og tager referat af dine møder.
I Danmark svinger prisen per time for en virtuel assistent typisk mellem 400 kr. og til 800 kr. For mange virksomhedsejere vil dette dog være prisen værd, fordi de da får tid til at fokusere på deres egne vigtige opgaver.