Mange selvstændige og marketingfolk har nok spurgt sig selv hvor meget kommersiel værdi der egentligt er ved at lave Linked-In opslag. Især hvis man befinder sig i B2C segmentet.

Når du scroller gennem nyheder på LinkedIn, kan du normalt opdele din historie i 4 grupper:

1.      Jeg søger job eller jobopslag

2.       Personlige historier

3.       Succeshistorier om forretningssucces eller salg af firmaer

4.       Forsøg på at sælge B2B-ekspertise, især SEM- og SEO-ekspertise

 

En undersøgelse lavet i 2021 viser at kun ca. 5 % af LinkedIn-brugere skriver en LinkedIn Story, hvilket efterlader os med spørgsmålet, om LinkedIn virkelig ikke har nogen værdi, hvis du ikke leder efter et nyt job og ikke i en B2C-søgning. Følgende førstehåndsberetninger kan kaste lidt lys over dette.

Vaniljekonge ved et tilfælde – af Michael Frost

For blot et par år siden var mit kendskab til vanilje begrænset til duften og smagen af ​​vanilje, så gerne Madagaskar. I november 2017, mens jeg handlede i det lokale supermarked, skrev min kone mig om at købe 4 krydderurter med hjem for at lave en urtekrans. Det viste sig, at det første supermarked var helt udsolgt for vanilje, og da jeg fandt noget i det næste supermarked, var jeg på en blodprop, og en kvist tørret vanilje kostede 65 DKK. I desperation gik jeg ud af supermarkedet med en spand med 12,95 dollars vaniljesukker i stedet for.

Da jeg bare ville trække vejret, besluttede jeg mig for at gøre noget ved problemet i stedet for at moppe. 20 minutter. Jeg fandt senere en forbindelse på Madagaskar, og mindre end en uge senere fik jeg sendt 500 stykker super velsmagende og meget friske urter direkte til min adresse fra et marked i Madagaskar.

Nu skal min kone kun bruge 4 stænger vanilje, så hvis nogen er interesseret i nogen af ​​disse, vil jeg skrive på en lokal Facebook-gruppe i den by, jeg bor i (en by med omkring 6.000 indbyggere). Min forventning er at sælge ca. 50 af disse pinde og efter 10 minutter måtte jeg melde at alt var udsolgt.

Forretningen voksede derefter langsomt frem til 2021, hvor jeg modtog det hidtil største parti af vaniljehuse, omkring 23.000 lækre vaniljestænger, og jeg fik også fair trade og økologisk certificering, fordi jeg opdagede, at Madagaskars landmænds forhold er blevet kritiseret. alle.

Næsten alt salg går direkte til private kunder, enten som følge af tidligere køb eller gennem mine Facebook- og Facebook Marketplace-opslag, henvist af andre kunder. Mit samlede marketingbudget er et par dollars.

Et par uger efter jeg fik 23.000 vaniljestænger med hjem, har jeg stadig omkring 23.000 vaniljestænger. Der er 8.000 vaniljestænger tilbage, og jeg har nu solgt dem til alle mine tidligere kunder og alle interesserede i min lokale by. Så jeg besluttede at gøre noget, jeg næsten aldrig gjorde, og jeg lavede en LinkedIn-historie.

Historien er enkel og fokuseret på iværksætterhistorien, mit fokus på kvalitet og mit ønske om at gøre en lille forskel i verden ved at hjælpe Madagaskar.

Folk begyndte hurtigt at like og kommentere artiklen. cirka et døgn senere. 10.000 visninger og jeg rundede op efter to dage. 50.000 visninger og det gik stærkt derfra. Jeg endte med over en halv million visninger og næsten 7.000 likes.

I sidste ende er det dog lige meget, hvor mange mennesker der ser eller kan lide annoncen, det afgørende er, om annoncen rent faktisk genererer omsætning.

Der gik 48 timer fra jeg postede nyheden til de sidste 8.000 vaniljestænger var udsolgt. Så giver jeg folk mulighed for at skrive sig på en liste for at modtage en mail når der er mere vanilje på lager, yderligere ca. 3.000 personer har skrevet sig på listen.

 

Så det simple svar på LinkedIns søgen efter, om det kan generere B2C-salg er: hvis historien og produktet er godt nok, så ja. Folk elsker at være en del af en god historie.

Du kan for resten skrive dig op til at modtage en email når der kommer mere gourmet vanilje på lager her: Køb vanilje