Dette indhold er lavet i samarbejde med den/de virksomheder der linkes til.

Det er meget få danskere, der synes, at el er det mest spændende i hele verden. Og mange bruger nok heller ikke meget energi i hverdagen på at tænke over, hvem der leverer den el, der kommer ud af stikkontakterne i husstanden. El spiller dog en helt central og meget afgørende rolle for os alle sammen, og markedet har ændret sig markant de seneste år.

I mange år har markedet været domineret af de store, traditionelle og meget velkendte elselskaber, men dette billede har ændret sig de seneste år. De mindre elselskaber vinder nemlig frem, og de giver de store elselskaber den konkurrence, som markedet har haft brug for.

Nye elselskaber har noget af alt det, mange danskere har savnet

Der er flere nye, mindre elselskaber på markedet for eksempel Nettopower der lykkes rigtigt godt, med det de gør, og det skyldes ikke mindst, at elselskaberne kan noget af alt det, mange danskere har savnet. Mange danskere forbinder nemlig elselskaber med tunge organisationer og forretninger, som det kan være svært at komme i kontakt med og have med at gøre generelt. Sådan er det ikke hos de nye elselskaber, og det vinder de på.

Hos de nye elselskaber der vinder mere og mere frem, ser man blandt andet, at de brander sig på nogle af de ting, de traditionelle selskaber ikke har haft held med. I denne sammenhæng er det blandt andet en lettilgængelig kundeservice, en lokal og nærværende tilstedeværelse, og let gennemskuelige abonnementer og aftaler, som de mindre elselskaber har fokus på.

Online betjening til den travle dansker

En anden af de ting, de mindre elselskaber har styr på er, at de er lettilgængelige og generelt til stede online. Hos mange mindre elselskaber er det let at skifte fra ét elselskab til et andet online, og det ser ud til at være interessant for mange danskere. For mange er el nemlig ikke det mest spændende i verden, og derfor gider de færreste at bruge hele og halve dage på at komme igennem på en telefon eller udfylde diverse papirer.

De nye elselskaber vinder derfor også danskerne på, at det er let at gå til, og det er generelt noget, man ser, at den moderne borger lægger vægt på.

El fylder mere og mere i vores bevidsthed

Selvom el ikke er det første, vi tænker på, når vækkeuret ringer om morgenen, så fylder el stadig mere og mere i vores bevidsthed. Danskerne har nemlig indenfor de seneste år fået et stort fokus på klima og den enkelte husstands klimabelastning. Det betyder også, at mange har lyst til at vælge grønne løsninger på mange forskellige områder i livet. Dette gælder også, når det kommer til det køretøj, der transporterer en til daglig.

Flere og flere danskere vælger elbiler til, og mange flere skulle gerne gøre det indenfor de kommende år, hvis det står til landets politikere. Derfor er det også blevet endnu mere vigtigt for den enkelte dansker at få leveret en strøm som er konkurrencedygtig på prisen. Også her leverer mange mindre elselskaber, og derfor bliver disse igen ofte valgt til, når danskerne undersøger deres muligheder for at få den bedste og billigste løsning.